Skip to content

Vergeten accounts bedreigen jouw bedrijfsdata

Vergeten accounts bedreigen jouw bedrijfsdata

Gemeente Arnhem AVG dwangsom afvalpas2

Bijna 90% van alle oud-werknemers verlaat het bedrijfspand met een werkend account op zak. En de helft daarvan logt daadwerkelijk nog in via dit bedrijfsaccount. Dat blijkt uit cijfers van een Amerikaans onderzoeksbureau. Bedrijven vergeten vaak accounts te deactiveren van een vertrekkende werknemer. Zo veroorzaak je vergeten accounts en dat is iets waar je als organisatie voor wilt waken. Want je wilt niet dat jouw bedrijfsdata op straat komt te liggen. Lees hier wat de verdere risico's zijn van vergeten accounts en wat jij eraan kunt doen om ze te voorkomen.

De risico’s van vergeten accounts

Een vertrekkende werknemer vraag je zijn auto, laptop en sleutels van de zaak in te leveren. Dat spreekt voor zich. Maar het blokkeren van al zijn accounts, wordt nog veel te vaak over het hoofd gezien. Terwijl dit zelfs meer gevolgen kan hebben dan het meegeven van de kluissleutel.

Ga maar na wat er kan gebeuren als een kwaadwillend persoon toegang heeft tot jouw boekhoudpakket. Natuurlijk verdwijnt er niks ongemerkt, maar je kunt daar als organisatie flink last van hebben. Je loopt daarbij ook het risico dat jouw financiële en andere gevoelige gegevens (bijvoorbeeld ontwerpen) op straat komen te liggen.
Dat is niet alleen schadelijk voor de concurrentiepositie van jouw bedrijf, je hebt meteen te maken met een datalek. In verband met de GDPR dien je dit te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens én kun je mogelijk een boete krijgen.

Maar ook de socialmedia-accounts van jouw bedrijf wil je afschermen. Een kwaadwillende oud-werknemer kan namelijk flink wat imagoschade aanrichten wanneer hij berichten post namens jouw organisatie. Dus ook ogenschijnlijk minder bedrijfsgevoelige wachtwoorden en accounts kun je ook maar beter wijzigen.

Single Identity Management

Dat het blokkeren van de accounts van je oud-werknemers belangrijk is staat vast. Maar dat lost het probleem nog niet op. Want nu we steeds meer in de cloud werken, gaat het niet meer om één of twee accounts. Weet je zelf hoeveel zakelijke apps je in totaal gebruikt? Dat is te veel om bij te houden. Daarom is het belangrijk om aan Single Identity Management te doen.

Je beheert dan de verschillende identiteiten (mailadres en wachtwoord) van werknemers in één management console. Zo krijgen werknemers voortaan op basis van één identiteit toegang tot bedrijfsapplicaties. Jij houdt op die manier de controle in handen over wie er toegang heeft tot jouw bedrijfsapplicaties.

SSO

Een oplossing die je kunt gebruiken voor Single Identity Management is SSO (Single Sign On). Dit systeem zorgt ervoor dat een gebruiker maar één keer hoeft in te loggen om toegang te krijgen tot alle (door jou gekozen) bedrijfsapplicaties. Dat is niet alleen heel gebruikersvriendelijk, het zorgt er vooral voor dat jij nog maar één account hoeft te blokkeren wanneer een werknemer vertrekt. Zo weet je zeker dat, met een paar drukken op de knop, jouw bedrijfsgegevens niet op straat komen te liggen.

Vraag jij je af of jouw organisatie vergeten accounts heeft, of wil je weten of jouw applicaties werken met SSO? Neem dan contact op met Johan Voerman, hij vertelt je hier graag meer over.

Synlogic logo

Branderweg 1H
8042 PD Zwolle

Telefoon: 038 454 2260

E-mail: info@synlogic.nl
E-mail: helpdesk@synlogic.nl

KVK:  55029175
BTW: NL851536402B01

Algemene voorwaarden

Volg ons op
social media

MS 5 Gold statussen footer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief




© Copyright 2019 Synlogic BV

Scroll To Top