Skip to content

KPN stopt met traditionele telefonie (ISDN): stap tijdig over naar VoIP telefonie

KPN stopt met traditionele telefonie (ISDN): stap tijdig over naar VoIP telefonie

Gemeente Arnhem AVG dwangsom afvalpas2

Begin 2017 kondigde telefoonleverancier KPN aan haar traditionele telefonienetwerk te gaan moderniseren. Hierdoor zullen analoge (PSTN) en digitale (ISDN 1/2) telefoonverbindingen uiterlijk 1 september 2019 worden vervangen door toekomstvaste alternatieven. Dit heeft directe gevolgen wanneer je nog belt met een meervoudig analoge of ISDN2-verbinding. Gelukkig bestaan er mooie alternatieven!

 

Even een stap terug: wat zijn PSTN en ISDN?

PSTN (Public Switched Telephone Network) is de 'ouderwetse' analoge telefoonlijn met één telefoonlijn per adres. ISDN (Integrated Services Digital Network) is de digitale variant waarbij twee telefoonlijnen per adres beschikbaar worden gesteld. Hierdoor kun je tegelijkertijd bellen en internetten of bellen en faxen. Een traditionele telefonieverbinding wordt vandaag de dag naast telefoongesprekken veelal gebruikt voor internet (en soms zelfs nog fax), maar ook voor de aansluiting van een beveiligingscentrale, deurintercom, slagboom en wellicht het pinapparaat.

ISDN bestaat al sinds de jaren 90, PSTN nog veel langer. Door de opkomst van de breedband internetverbindingen zoals ADSL, kabel en glasvezel is de techniek van de traditionele telefonieverbindingen achterop geraakt. De huidige vaste telefonie centrales zijn hierdoor verouderd. Om ervoor te zorgen dat een ieder kan blijven bellen met de analoge vaste telefoonlijn, investeert KPN fors in het moderniseren van het telecomnetwerk. Concreet houdt dit in dat zij oude telefoniecentrales zullen vervangen voor minicentrales met IP-technologie. Deze centrales zijn ook een stuk energiezuiniger.

 

Wat betekent dit voor mij?

Door de minicentrale met IP-technologie kan bellen nu probleemloos via het internet, ook wel VoIP telefonie genoemd. VoIP staat voor Voice over Internet Protocol en brengt een aantal voordelen met zich mee. Naast dat je namelijk niet meer gebonden bent aan bijvoorbeeld KPN, bespaar je behoorlijk op de maandelijkse belkosten. Je betaalt enkel voor de diensten die je ook daadwerkelijk nodig hebt en betaalt geen aanschafkosten meer voor een fysieke telefooncentrale. Hierdoor is de noodzaak van een aparte telefoonverbinding sterk afgenomen. Aangezien telefoonleveranciers uiterlijk 1 september 2019 stoppen met het leveren van traditionele telefoonverbindingen, is het van belang na te gaan waar jij jouw telefoonverbinding voor gebruikt. Tijd dus voor actie!

 

Hoe weet ik of ik gebruik maak van een traditionele telefoon verbinding?

Eerlijk is eerlijk: heb je geen idee waar jij jouw telefoonverbinding voor gebruikt? Dat is begrijpelijk. Het is best complex en soms ook onoverzichtelijk. Gelukkig is er een eenvoudige check mogelijk, waardoor je snel antwoord hebt op je vraag. Wanneer je namelijk op dit moment nog facturen ontvangt (van KPN of een andere telefoonleverancier) voor traditionele telefonie (ISDN-abonnementen en/of telefoonabonnementen), is het tijd om aan de bel te trekken!

Het kan uiteraard ook zo zijn dat je in de afgelopen tijd al stappen hebt ondernomen en dat jouw telefooncentrale inmiddels al in de Cloud gehost is. Maar heb je ook gedacht aan de ISDN- of telefoonlijnen die in jouw pand liggen voor andere toepassingen? Denk eens aan een inbraakalarm, pinapparaat, frankeermachine of fax. Ook hiervoor zal een alternatief moeten komen.

 

Onze aanpak

Wellicht onbekend, maar Synlogic levert al jaren internet- en telefoonoplossingen aan haar klanten. Volgens ons bestaat er echter geen standaard oplossing, hoezeer andere partijen dat ook beweren. Iedere situatie is uniek. Ons advies? Neem geen overhaaste beslissingen, maar laat je goed en tijdig informeren. Wij hebben al veel van onze klanten geholpen met internet, VoIP telefonie en mobiele telefonie verbindingen. We helpen je graag om uit te zoeken waarvoor jij de traditionele telefonieverbinding gebruikt en welke alternatieve oplossingen er zijn.

Heb je vragen of wil je graag meer informatie? Neem dan gerust contact op met onze VoIP en Communication Specialist Christiaan Metselaar. Hij vertelt je graag meer over de mogelijkheden die er zijn.

Synlogic logo

Branderweg 1H
8042 PD Zwolle

Telefoon: 038 454 2260

E-mail: info@synlogic.nl
E-mail: helpdesk@synlogic.nl

KVK:  55029175
BTW: NL851536402B01

Algemene voorwaarden

Volg ons op
social media

MS 5 Gold statussen footer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief




© Copyright 2019 Synlogic BV

Scroll To Top